Skolevægring

 

Årsager til skolevægring


En undersøgelse foretaget af Dansk Psykolog Forening (2018) blandt 500 PPR-psykologer viser, at årsagerne til skolevægring kan være meget komplekse:

 

  • 49 % har angst i en eller anden form, særligt:
  • Socialangst, oftest i forbindelse med relationer til andre børn i skolen, herunder også mobning
  • Separationsangst, det vil sige ubehag ved at være væk fra mor/far
  • Præstationsangst, det vil sige en oplevelse af stort og ubehageligt pres i forbindelse med eksempelvis test og fremlæggelse.
  • 29 % har socialkognitive vanskeligheder (neuroudviklingsforstyrrelser), eksempelvis ADHD, autismespektrumforstyrrelse eller lignende
  • 10 % har stress, også kaldet tilpasningsreaktion
  • 4 % er deprimerede

 

Man kan betragte børns fravær fra skole som en selvbeskyttelsesstrategi. Børn, der af den ene eller anden årsag er følelsesmæssigt skrøbelige eller sansemæssigt udfordrede, bliver udfordret af


  • Støj i klassen pga. mange elever i klassen
  • Uro i klassen
  • Mange skift i hverdagen, måske ofte vikarer
  • Lange skoledage inkl. fritidshjem/SFO
  • For høje krav til selvorganisering
  • Udfordret i det sociale samspil i klassen – i frikvarteret
  • Overblikket er forsvundet for barnet
  • Barnet har manglende muligheder for at koncentrere sig.


Det spørgsmål, som forældre og fagprofessionelle kan stille sig selv, er, hvad er det for et problem, som barnet forsøger at løse ved ikke at gå i skole. Det handler ikke om, at barnet ikke vil – men at det ikke kan.