Bedsteforældre

netværkskursus

 

Vi ved, at bedsteforældre, i det fleste familier, har en stor og vigtig plads, både i deres børns liv, men også i deres børnebørns. Vores erfaring er, at særligt positioner overfor deres børn, bliver udfordret, når disse selv får børn og det kompliceres yderligere, hvis børnene har diagnoser. Mange af de anbefalinger bedsteforældrene giver videre om børneopdragelse, er pludseligt ikke længere anvendelige og bliver måske oveni købet afvist uden at være afprøvet eller med ord som; ”Du ved ikke hvad du taler om, det er ikke som dengang jeg var barn””Vær sød, at bland dig udenom”. Den slags ytringer, fremme ikke familiestemningen og kan deslige vanskeliggøre bedsteforældre og deres børn muligheden for, at støtte hinanden. Vi har også set, at denne forvikling i kommunikation i familierne, i værste fald, kan føre til splittelse og adskillelse, hvor bedsteforældre forhindres i, at se deres børnebørn og på den måde ekskluderes fra at følge dem. Det er en stor sorg, dels for bedsteforældre, at bliver frarøvet deres adgang til deres børnebørn, men det er også en sorgfuld situation for forældrene, at miste deres kontakte til deres forældre, med det tab af opbakning og støtte, de har så meget brug for.


Vi har også erfaring med, at bedsteforældrene, på samme måde, som deres sønner og døtre, kan rammes af vemod og sorg, når deres børnebørn får stillet en diagnose. Det bliver pludseligt meget sværere, at forestille sige, hvordan deres liv skal forme sig, og hvilke drømme, håb og ønsker, man kan have på deres vegne.


”Får mit barnebarn sin egen familie?”


”Kommer mit barnebarn til at klare sig selv?”


 ”Er der en uddannelse og et arbejdet, til mit barnebarn?”


Er nogle af de tanker og bekymringer, bedsteforældre kan gøre sig.


Det er derfor vigtigt, at man også som bedsteforældre, eller nær pårørende, får et rum til at dele disse tanker og bekymringer, med andre, der har lignende sorgfuldheder.

 

Rammer:


Vi tilbyder et heldags kursus af 6 timers varighed, indeholde tematikker, vi har erfaring med sekundære omsorgspersoner kæmper med.



Formål og hensigt:


Kurset danner rammen for om et sted, med ligesindede, hvor det er muligt at dele eller udveksle erfaringer, bekymringer, tricks og ideer med andre, der har familiemedlemmer med diagnoser og derfor er i samme situation.


Intentionen er, at støtte bedsteforældrenes forståelse af, at det, at have et barn med en diagnose, kan være et hårdt, opslidende og til tider ensomt arbejde. Derfor tilstræbe vi, at tilbyde denne gruppe, både viden og strategier til, hvordan de kan støtte deres familie bedst muligt. På kurset arbejde vi med følgende emner:


  • Hvordan kan bedsteforældre bedst støtte deres familie?
  • Hvilken viden skaber en øget forudsætning for, at forstå baggrunden for familiernes ageren og barnets reaktioner?
  • Hvordan kan de bedst støtte de øvrige søskende og måske tilbyde dem et sted, med plads til, at de er i fokus
  • Undersøgelse af, hvordan det kan være, at barnebarnet kan ting, hjemme hos de, men agerer helt anderledes, når de er hjemme hos sig selv eller i skole?
  • ”Hvordan adskiller man almindelig udvikling fra den der har sammenhæng til eller som udløses på baggrund af barnets diagnose/udfordringer?”
  • ”Hvorfor ses nogle dage med mange kompetencer og andre, hvor der skal tages ekstra hensyn?”
  • ”Hvordan stilles relevante krav, på det rette tidspunkt i den rette mængder?”
  • ”Hvorfor kan jeg støtte min datter/søn i deres forældrerolle?”



Indhold:


Grundtesen er, at det er det, at sætte fokus på diagnosen, dens symptomatologi, øger forståelsen af barnets adfærd, og dermed stiger forudsætningerne for, at I kan møde barnet mere relevant.   


Vi indleder med, at gennemgå de mest almindelige tegn eller symptomer, der kan kædes sammen med diagnoserne, ADHD og Autisme Spektrum Forstyrrelse.

Dernæst vil vi undersøge, hvilke adfærd, kursisterne oftest oplever som udfordrende, uforståelige eller problemskabende. Her tænkes på adfærd, situationer, som skaber konflikter eller forhindre barnet eller familien i at leve det liv de ønsker eller opnår de mål de stræber efter.


Vi vil rette fokus mod, hvilke krav, der kan stilles, hvornår, af hvem og i hvilket format.


Sidste del handler om, at finde de rette strategier, FIT eller tricks, der kan fremme og understøtte samspillet i familierne som helhed, og som samtidigt støtter barnets trivsel i en sådan grad, at aktivitetsdeltagelsen øges, og barnets oplevelse af meningsfuldhed og sammenhæng styrkes.


Vi vil præsentere en masse redskaber, som vi har erfaring med, kan fremme denne proces og som samtidigt skabe en bedring i arbejdsfællesskabet mellem bedsteforældre, børn og børnebørn.