Familiecoaching

De fleste familier kender til, at der er perioder, hvor de udfordres af konflikter og ubalancer, fordi et eller flere medlemmer har behov for særlig opmærksomhed eller ekstra omsorg. Perioder, hvor familielivet ikke just lever op til de lykkelige forestillingsbilleder vi håbede på, da vi etablerede vores familie. Sådanne trivsels ujævnheder er både al-mindeligt og forventeligt.
For langt de fleste familier opblødes disse perioder, af andre og mindre stridsomme faser, som er med til at sikre, at opmærksomheds -og trivselsbalancen genetableres i familien. Disse perioder sikrer, at energien og overskuddet opretholdes, så alle i familien fornemmer, at der er plads til at udvikle sig og at der er overskud til at støtte dem, der periodevist har behov for lidt ekstra.
Forældrene har overskud til at støtte deres børns individuelle behov, og samtidigt sikre, at de begge kan varetage denne opgave, når der påkræves.

Det er vores erfaring, at familier, der har børn med diagnoser, har et langt mere presset familieliv, og at præmisserne for deres familielykke er langt mere problematisk og ujævn, end der kan være for familier uden familiemedlemmer med diagnoser. Det er også vores erfaring, at de udfordrende perioder både i antal og styrke ofte langt overstiger antallet af god og positive faser. Dette tærer på såvel forældrene som børn og desværre taler kendsgerninger også deres eget kedelige sprog. Disse familier er langt mere stressbelastet og derfor er skilsmisseraten for denne gruppe desværre også højere end for andre. Det at drive familie, når et eller flere af børnene har en diagnose, er både slidsomt, stressende og frustrerende, og får derfor en negativ effekt på familien samlede funktions og trivsels niveau.
Et af problemfelterne er den skævvridning i opgavefordeling, der ofte optræder mellem forældrene.


  • ” Good cop – bad cop – syndrom”:
    Det er vores erfaring, at der ofte sker en polarisering i forælder opgaverne og i forælder positionen i disse familier. En opdeling, som til tider udspringer af, at barnet antager en splittet position mellem forældrene, hvor han henholdsvis ”Hyrer” eller ”Fyrer” dem og således favorisere forholdet til den ene på bekostning af den anden.
    Desværre er ingen af de to positioner, der rigtigt er at foretrække. Den ”Foretrukne” forælder bliver ofte ”ædt op” i relationen, hvilke betyder, at hun ikke får luft til at lade egne batterier op. Hun kan ofte ikke være væk fra hjemmet eller foretage sig ting, ude at have barnet med. Hvis det lykkes for hende, at komme ud, er det kun i afmålte og korte tidsperioder, hvilket kan resultere i, at det bliver ”lettere”, at tage barnet med sig, for at undgå eller nedbringe konflikterne. Den ”Fravalgte” forælder, efterlades på sidelinjen, som afmægtig observatør til en uhensigtsmæssig symbiose som tilsyneladende ikke kan brydes.
    Denne ubalance i forældre positionen, kan i værste tilfælde resulterer i opsplitning af familien, fordi det bliver vanskeligere og vanskeligere at koordinere og skabe fælles fodslag i opdragelsen. Det bliver mere en dobbelt så krævende for forældre til børn med diagnoser, at sikre fælles retning i opdragelse, kravsætning og tilpasning, når bar-nets udfordringer bevirker, at forældrene ikke kan stilles enslydende krav hver dag, fordi barnets energireservere er ekstra følsomme, eller veksler fra dag til dag.
    Familiecoaching:
    Familiecoaching handler om, at støtte jer som forældre til at finde en fælles og blødere kommunikation mellem dem, som sikrer et fokuseret arbejdsfællesskab, der sikrer:
     at øge trivslen for alle i familien
     at arbejde med at skabe fælles forståelse for, hvordan der arbejdes på at genop-rette stemningen i hjemmet
     at understøtte begge forælders position overfor barnet
     at undersøge, hvorfor barnet siger ”NEJ” til krav – og hvornår?
     at få forståelse for, hvordan kravene til barnet kan tilpasses, så barnets forud-sætninger for at samarbejde øges
     at udvikle en fælles kommunikationsform, som både er tydelig, i forhold til bud-skabet, og omsorgsfuld i forhold til de følelser, der er i spil
    Metode:
    I udgangspunktet, arbejder vi hovedsageligt med jer som forældre, idet vi ser dem som børnenes læremester og rollemodeller. Der er forældrene, der skal danne et godt og sundt arbejdsfællesskab, der skal sikre at børnenes trivsel og udvikling.